Publicat de: antiqul | 13 Septembrie 2011

Repetenţia e mama invăţăturii…


Prolog

Elevii, imbracati in uniforme de pionier, ascultau in liniste vocea tovarasei diriginte care le povestea despre „Viata si lupta Tovarasului Nicolae Ceausescu”. „Desi era sarac si nu avea bani sa-si cumpere carti si caiete, invata cel mai bine din clasa si lua numai note de 10!!” Cel putin unul dintre copii se simtea vinovat. „Mai sa fie. Pai mie imi cumpara parintii mei de toate si n-am avut niciodata 10 pe linie… Clar, trebuie sa ma pun serios pe invatat. Uite, Tovarasu` fiindca a invatat bine a ajuns presedinte…”

  Toata lumea se lamenteaza zilele astea ca peste 50% din elevi au picat Bacalaureatul, ceea ce duce la dezastre pe linie. In primul rand, o droaie de facultati nu vor ave pe cine sa inscrie in primul an universitar, deci domnii profesori nu vor avea cui sa predea, lefurile lor vor scadea, ori cum multi dintre ei sunt si honorabili parlamentari, iaca una din vacile de muls si-a luat zborul… Nu se stie ce vom face cu atatia elevi care desi in clasa a XII-a nu stiu sa scrie decat „Loale, kanci, kum fu, kraci” si alte asemenea perle datorate discutiilor pe messenger, in vreme ce cartile de beletristica sunt folosite pentru omorat muste. In concluzie, disperare pe toate planurile. In fapt, se zvonise ca in sesiunea de toamna „Se vor rezolva treburile”, adica „kopilashii noshtrii”  (scuzati cacofonia) o sa fie lasati sa copieze si chiar mai mult,  fiindca si copiatul presupune sa stii sa scrii si sa citesti, numai sa ia BAC-ul. Din pacate , „Soarta fuse crunta si-asta data/ Mica lor meteahna fuse sfaramata”, asa ca nu le ramana mai nimic de facut decat eventual sa se puna cu burta pe carte, doar doar o sa ia bacalaureatul in sesiunea 2029-2030.

Cu multi ani in urma, in timp ce tremuram in fata facultatii unde urma sa sustin examenul de admitere, am auzit discutandu-se despre un baiat din zona Petrosani sau Lupeni, nu-mi mai amintesc. Baiatul respectiv muncea in mina si la iesirea din schimb invata de unul singur cate 5-6 ore pe zi. Ca urmare intrase la ISE pe locul 4. Cei din jurul meu se veseleau pe tema asta „Trebuie sa fii nebun sa inveti atat”, dar recunosteau ca cel putin tipul respectiv devenise student la o universitate de stat in anii 90 cand era o concurenta de 7-8 pe loc. Recunosc ca mi s-a parut exagerat sa inveti atat, numai ca eu nu stiam inca ce inseamna sa lucrezi din greu. Peste numai doi ani in vacanta de vara din studentie munceam ca un sclav ca necalificat pe un santier de constructii si nu-mi doream decat sa ma duc din nou la scoala. Si de fapt aici este problema. Cei mai multi dintre parinti merg pe principiul „Lasa ba sa aiba el/ea de toate, daca eu n-am avut” si isi cocolosesc copiii care vor avea impresia ca intotdeauna va fi cineva care sa aiba grija de ei. Nu poti sa-i ceri unui tanar care nu a muncit din greu pentru un salariu, sa cunoasca valoarea banului. Si tocmai faptul ca te-ai zbatut din greu sa obtii ceva iti deschide ochii si te hotarasti ca vrei sa faci si altceva in viata. Oare de ce sunt o gramada de povesti de succes ale unor oameni care in copilarie au fost saraci si au muncit ca vanzatori de ziare, sau alte munci necalificate? Fiindca au vazut ce inseamna chinul muncii brute si au vrut din rasputeri sa reuseasca. Uneori stau si ma gandesc, oare ce s-a intamplat cu baiatul care invata cate 6 ore pe zi numai ca sa scape de lucrul in mina.

Personal, am avut ocazia sa vad cum se lucreza in mina si mi s-a ridicat parul in cap. Simteam la tot pasul ca o sa-mi pice tavanul in cap si nu stiam cum sa ies cat mai repede de acolo. Atunci am inteles de ce acel baiat si altii ca el se lupta din rasputeri sa nu fie nevoiti sa se intoarca acolo.

Epilog

Dupa ce „Tovarasul Nicolae Ceausescu” nu a mai fost, elevul care-si facea griji pentru faptul ca nu are numai note de 10, a aflat cu stupoare ca nici Tovarasul si nici Tovarasa nu au fost elevi silitori, ba chiar erau repetenti si totul fusese  doar o mare si gogonata minciuna… din fericire intre timp el terminase liceul si era deja student…

Lasă un răspuns

Categorii

