Intunericul care ne uneste…


Prolog

„d`Artagnan scoase sabia si striga: En garde!…” usa camerei se deschise brusc. Am inghetat. Bunica-mea se uita fioros si banuitor la mine:  Ce faci?- Invat la geografie. -Aha, bine, vezi ca dupa aia te ascult. Usa se inchise la fel de brusc. M-am luat cu mainile de cap. In cartea de geografie se ascundea o alta carte, „Cei trei muschetari” in care d`Artagnan, Athos, Porthos si Aramis isi vedeau de aventurile lor si eu urma sa fiu ascultat la geografie. Ce naiba ma intereseaza pe mine de unde se scoate petrol in Algeria?!! Intr-o fractiune de secunda lumina se stinse in toata casa si am ramasa intr-un intuneric bezna. Se pare ca tot cartierul avea lumina oprita. In bucatarie se ivi lumina lampii de gaz. Oftand, am iesit din camera.

  Zilele trecute am fost acasa la niste prieteni si am observat intr-un colt o lampa de gaz. Nu m-am putut abtine si, fara sa cer voie gazdei, am luat lampa si  m-am uitat la ea. Era exact cum imi aminteam din copilarie. In anii aceia, Tovarasul si Tovarasa hotarasera ca trebuie sa facem economie la curent sau „energie electrica” si fara nici un anunt prealabil ne trezeam cu luminile stinse in pragul noptii, in special toamna si iarna. Bunicii mei de la sat ne-au trimis la un moment dat o lampa cu petrol care o foloseam ori de cate ori becurile din casa se stingeau. Lampa aceea pentru mine era ca vestita lampa a lui Aladin. Avea puterea sa stranga toata familia laolalta si scapam de invatatul la geografie, biologie si alte asemenea batai de cap. In jurul lampii discutiile se purtau cu voce scazuta, bunica ne povestea amintiri din copilaria ei, se glumea si se tesea o atmosfera de caldura si familiaritate, in care eu ma simteam ca pestele in apa. Uneori imi doream ca intunericul sa tina pana veneau zorii, dar de obicei, dupa circa 2 -3 ore, brusc luminile se aprindeau si fiecare revenea la ocupatiile sale.  In acele momente in care stateam cu totii in bucatarie in jurul luminii lampii cu gaz imi aduceam aminte de pozele cu oameni preistorici vazute prin carti, oameni care se adunau si ei in jurul focului si vorbeau. Trecand peste mii de ani, mi-am dat seama ca de fapt nimic nu s-a schimbat si ca in lipsa cuceririlor tehnologice, avem exact acelasi comportament ca al oamenilor preistorici pentru care descoperirea focului a schimbat cursul istoriei. Am vazut diverse sondaje de opinie in care oamenii erau intrebati care este cea mai importanta descoperire. Majoritatea femeilor au raspuns ca e masina de spalat rufe. Barbatii in schimb au votat televizorul si autoturismul. Mofturi, cum ar spune nea Iancu Caragiale. Cea mai importanta descoperire este modul de a aprinde focul. Sau cel putin asta e parerea mea.

Epilog

Am vorbit zilele trecute cu o verisoara de-a mea nascuta prin anii 90` si la un moment dat am intrebat-o care crede ea ca e cea mai mare invetie a omenirii. M-a privit ciudat si mi-a raspuns : „Ce intrebare e asta? Mess-ul, normal. Adica acum e mess-ul pe telefonul mobil !!” Am ramas rusinat de nestiinta mea… 😉

4 gânduri despre „Intunericul care ne uneste…

  1. cei care aveau lămpi erau nişte avansaţi. 🙂 noi nu posedam aşa ceva; doar lumânări. şi acelea cu mult fum. deşi stăteam în centrul oraşului de provincie în care ajunsesem la 4 ani…
    dacă mă întrebi pe mine care e cea mai mare descoperire, eu cred că telefonul – eu nu am avut telefon fix atunci când eram mică. nici acum nu am 🙂
    dar ideea este că tot ceea ce ne spuneam în scrisori, tot ceea ce-i transmiteam surorii mele prin scrisori peste Ocean… acum ajunge într-o secundă…
    despre mess, ce să mai vorbim… sau blogăreala… 🙂

Lasă un răspuns

