Publicat de: antiqul | 23 Martie 2012

Pentru Sven Hassel


Prolog

„Având în vedere proporţia uriaşă a pierderilor noastre la Stalingrad şi criza catastrofală de trupe de rezervă, Fuhrerul nostru a decretat ca, începînd din acest moment, perioada de sarcină să fie redusă de la nouă la sase luni.”

Obergefreiter Joseph Porta către Obergefreiter Wolfgang Creutzfeld,  Salonic, primăvara lui 1943                                                        Sven Hassel „Drum sângeros către moarte” pag.12

Într-o seară de toamnă a anului 1992 am primit cadou o carte. Era o carte de război, deci m-am pus imediat pe citit. După o jumătate de oră râdeam atât de tare încât părinţii mei s-au speriat. Cartea se numea Blindatele Morţii şi era scrisă de un autor de care nu auzisem până atunci, Sven Hassel. Apoi am aflat că mai erau şi alte cărţi scrise de acelaşi autor şi m-am rugat cu cerul şi cu pământul de mama mea să mi le cumpere pe toate. Astfel că în câţiva ani am adunat toată colecţia de 14 romane scrise de Sven Hassel. Le mai am şi acum. E drept că sunt ferfeniţite de atâta citit, unele le-am citit de peste 50 de ori şi ştiu pe dinafară paragrafe întregi din toate romanele.

Cu timpul am început să caut mai multe informaţii despre Sven Hassel şi aşa am aflat că în realitate se numeşte Sven Pedersen, şi este născut pe 19 aprilie 1917 la Fredensborg în Danemarca. La vârsta de 14 ani a plecat de acasă ca ucenic de marinar în marina comercială, apoi a fugit în Germania unde s-a înrolat în armată. După un an a dezertat, apoi după o periaodă de lagăr a fost transferat în regimentul disiplinar 27 Panzer, aparţinând Armatei a 6-a. Aici a adunat materialul pentru cele 14 romane scrise apoi între anii 1953 şi 1985. Actualmente, Sven Hassel trăieşte în Barcelona.

Am crescut cu romanele lui Sven Hassel. Ani de-a rândul le-am împrumutat prietenilor, colegilor, apoi am fost foarte atent să le primesc şi înapoi. Între timp au apărut şi alte ediţii ale cărţilor lui Sven Hassel. S-a făcut chiar şi un film după romanul „Blindatele Morţii”. Ani de zile am fost ferm convins că acţiunea romanelor este reală, personajele fiind autorul şi colegii săi de suferinţă. Fiecare personaj este conturat atât de clar, încât după ce te familiarizezi cu ele, ştii dinainte cum ar gândi unul sau altul. Generaţii întregi de cititori au crescut alături de Sven Hassel şi camarazii săi Porta, Micuţul, Bătrânul, Legionarul, Julius Heide,  Barcelona şi ceilalţi  în timp ce beau, petreceau, aruncau grenade, striveau cu tancul sate ruseşti sau participau la expediţii sinucigaşe în spalele liniilor inamice. Suferinţa cauzată de război se împletea cu umorul, participarea la plutoanele de execuţie se termina cu beţii crâncene, tranşeele inamice erau luate cu asalt, iar cititorul rămânea prins în acţiunea romanului astfel încât avea în nări mirosul prafului de puşcă sau aroma unui borş rusesc gătit de inegalabilul bucătar Joseph Porta.

Multe voci susţin cu argumente destul de greu de atacat faptul că romanele lui Sven Hassel sunt simple ficţiuni, iar autorul nu a luptat niciodată pe front. Se pare că datele prezentate în romane sunt imposibil de verificat. Deşi am citit cu atenţie şi cu mare dezamăgire argumentele contestatarilor lui Sven Hassel, un lucru rămâne sigur. Romanele lui au fost publicate în peste 50 de ţări şi vânzările se apropie de cifra de 100 milioane exemplare.

Uneori stau şi mă gândesc că un mincinos notoriu care nu a participat la  lupte ar fi reuşit eventual să vândă 20 – 30 de cărţi şi sigur nu ar fi scris 14 romane în care acţiunea şi personajele să se întrepătrundă atât de bine. Nu ştiu, dar un lucru este sigur. Voi păstra cărţile lui Sven Hassel atâta timp cât voi avea o bibliotecă şi le voi răsfoi şi la 50 de ani cu tot atâta plăcere ca la 15 ani.

Epilog

„Primirea pe care ne-a făcut-o comandantul Lander a fost la fel de cordială, dar, după trei zile, trupul lui, făcut strecurătoare, a fost găsit în nişte tufişuri. Fireşte, fapta a fost pusă pe seama partizanilor. Ce-i drept, au planat niscaiva bănuieli legate de Micuţul şi Porta, dar aceştia, ca să-şi dovedească nevinovăţia, au asistat cucernic la înmormântare, vărsând chiar o lacrimă.” Sven Hassel, Batalion de marş pag. 50

P.S. La data de 21 septembrie 2012, în vârstă de peste 95 de ani, Sven Hassel s-a alăturat camarazilor săi de front pentru ultima bătălie. Cea fără de întoarcere. Dumnezeu să-l odihnească în pace.

Responses

  1. Eu am acasa la ai mei o gramada din cartile acestui autor. De ziua mea prin generala , nu stiau ai mei ce sa/mi iau si poc inca o carte de SH. Nici in ziua de azi nu le/am citit, lasa ca s-a ocupa tata de asta 😉

    • Eşti prima domnişoară care îmi spune că a avut de-a face cu romanele lui Sven Hassel. Cred că tatăl tău ţi le-a luat ca să le citească el. Oricum, bravo lui, înseamnă că nu ne-am plictisi dacă aş avea plăcerea să stau la poveşti cu el 🙂

      • Sanatate sa aiba ca tocmai a iesit din operatie,a cum vreo ora si ceva, si nu a fost usor. Sanatate si tie!

      • Să fie sănătos şi să fie mândru de fata deşteaptă şi frumoasă pe care o are 🙂

  2. ooo…avem aceeasi tema!!! frumos frumos:)

    • Da, felicitari pentru blog, este interesant 😉

      • apreciez…incerc sa fiu eu atata tot

  3. Salut tuturor, sunt interesat sa cumpar toata colectia (14) volume.

    • Oby mamă, colecţia a apărut în mai multe ediţii printre care şi la colecţia Adevărul dar e scumpă ca naiba. Poţi să o citeşti liniştit de pe net. Altfel e vreo 50 lei volumul.

      • Salut ‘antiqul’ stiu toata colectia dar caut sa cumpar ( EDITURA NEMIRA) si starea lor sa fie cat mai buna daca e posibil. Eu nu sunt in Romania si de aici nu am cum sa o cumpar. Citita pe net nu-ti da aceeasi satisfactie. Merci oricum ptr raspuns.

  4. putin imi pasa de cei care il denigreaza pe sven hassel , daca a fost s-au nu pe front , dar si eu la fel ca multi altii nu ma satur sa ii tot citesc si recitesc cartile , sa ii fie tarina usoara D-zeu sa il odihneasca ,


Lasă un răspuns

Categorii

