Publicat de: antiqul | 16 Noiembrie 2012

Singurătate


Prolog

Cămăruţa lui moş Andrei era plină ochi cu prietenii şi cunoscuţii care veniseră să-i ureze La mulţi ani! de ziua lui.  Moş Andrei împlinea peste 90 de ani dar le uitase numărul. Or fi fost 93 sau 94, nu mai ţinea minte. Nişte strănepoţi veniseră pe la el să-l felicite, dar după vreo oră plecaseră, lăsându-l cu prietenii săi vechi, care roiau în jurul sărbătoritului abea atingând pământul. De fapt nici nu-l atingeau, fiindcă erau morţi demult, unii de peste 60 de ani. Dar moş Andrei îi vedea aievea şi discuta cu ei, bucurându-se de tovărăşia lor. Unii îl vizitau zilnic şi mereu îi reaminteau că nu l-au uitat şi că abea aşteaptă să li se alăture. Moş Andrei zâmbea pe sub mustaţa sa albă şi le spunea să-i ţină locul liber că oricum nu mai întârzie mult. Dar astăzi era ziua lui şi avea să se bucure de ea…

Mintea noastră e plină de ciudăţenii. Nu ne amintim ce am mâncat acum două zile, dar reuşim să retrăim scene petrecute cu mulţi ani în urmă. Chiar acum când scriu îmi aduc aminte de o seară geroasă de iarnă în care stăteam în spatele blocului cu un prieten bun. Ne-am apucat să jucăm fotbal, dar cum terenul era acoperit de zăpadă, am jucat miuţa cu o sticlă goală de plastic găsită pe acolo. Fugeam şi râdeam ca doi copii, până am obosit de atâta alergat şi am plecat fiecare la casa noastră.

O dată cu înainarea în vârstă, inevitabil creierul nostru se satură să mai ţină pasul cu actualitatea şi se refugiază în trecut. Amintiri dragi încep uşor uşor să ia locul timpurilor prezente şi oameni pe care i-am cunoscut cu mult timp în urmă încep să ne viziteze. Doi scriitori pe care îi respect mult, partizanul Ion Gavrilă Ogoranu şi profesorul Grigore Băjenaru au scris amândoi despre acest fenomen. Ion Gavrilă Ogoranu povesteşte în cartea sa “Brazii se frâng dar nu se îndoiesc” că deşi a stat ani de zile singur în munţi, întotdeauna i-a avut alături de el pe camarazii săi, chiar şi când aceştia era închişi în temniţele comuniste sau executaţi de plutoanele “eliberatorilor” sovietici.

Grigore Băjenaru, ajuns la peste 70 de ani rememorează drumul spre liceul “Lazăr” spunând “O clipă măcar nu m-am simţit singur sau părăsit în acest drum de odinioară! … în dreapta mea mergea Ionaş Moscu, în stânga, Mircea Balaban, iar pe cealaltă parte a străzii, Dorobanţu, care avea superstiţia că n-o să-l asculte la nimic, în ziua aceea, dacă merge pe dreapta!” Grigore Băjenaru- Bună dimineaţa băieţi– pag.387

Inevitabil, mai devreme sau mai târziu o să ajungem să trăim cu amintirile noastre. Oare asta e un lucru rău? Eu spun că nu. Uneori am impresia că lumea din jurul nostru se învârte din ce în ce mai repede. La un moment dat o să încetez să mai ţin pasul cu schimbările. Şi atunci probabil că mă voi refugia în trecut. O să-mi chem prietenii care vor veni negreşit din lumea largă şi o să povestim împreună. Probabil că nu voi fi considerat chiar cel mai normal old guy, dar nu îmi va păsa. Pentru că poveştile prietenilor mei o să acopere zgomotul făcut de plasma 5D a vecinului…

Epilog

Gavrilă era singurul supravieţuitor al plutonului său. Luptase împotriva nemţilor în Munţii Tatra şi toţi camarazii săi căzuseră. Revenit acasă, nu putea să-şi reia viaţa. În fiecare zi mergea la micul monument ridicat în memoria camarazilor săi unde stătea ore în şir, plângând. La un moment dat se gândea chiar să-şi ia viaţa ca să fie alături de ei. Într-o noapte, îi apăru în vis comandantul său de pluton. Acesta îl privi, clătină din cap şi îi spuse “Gavrilă, noi suntem mândri că tu ai supravieţuit, aşa cum şi tu eşti mândru de noi. Lasă lacrimile şi trăieşte-ţi viaţa. Vrem să te bucuri de fiecare zi aşa cum am fi făcut şi noi dacă am fi trăit. Oricum locul tău aici în pluton o să rămână liber până va veni momentul să te întorci la noi. Dar mai e mult până atunci…”

Lasă un răspuns

Categorii

