Publicat de: antiqul | 27 Decembrie 2012

Jarul din sobă


Prolog

Cosmin insistase pe lângă prietena lui Magda să-l ia şi pe el la reuniunea de familie de la bunicii ei. După îmbrăţişările şi prezentările de rigoare, bunicul Magdei hotărâ să-şi cinstească musafirii cu o ciorbă gătită în cazanul cel uriaş. Ca să-i arate Magdei ce gospodar e, Cosmin se oferi să taie lemnele pentru foc, deşi în viaţa lui nu tăiase vreun lemn. Văzuse el câteva emisiuni cu tăietorii de lemne canadieni pe Discovery şi nu i se părea prea greu. Aşa că tânărul alese un lemn nu prea gros, îl aşeză de-a curmezişul, ridică toporul deasupra capului şi izbi cu toată puterea. Lemnul zbură cu putere şi îl lovi în genunchi pe verişorul Magdei care tocmai umpluse cazanul cu apă rece. Acesta răcni de durere, se împiedică şi căzu în cazan, udându-se tot. Disperat, Cosmin se luă cu mâinile de cap. Îşi ratase şansa la inima Magdei. Spre umirea sa, Magda veni furioasă spre el, îl luă de mână, îl trase în dosul casei unde îi sări în braţe şi îl sărută cu foc. „Bine i-ai făcut! De când eram mică râdea de mine şi mă jignea mereu, bine i-ai făcut nesimţitului!!” Cosmin rămase absolut buimac.

Ieri am tăiat lemne. Uitasem ce senzaţie plăcută ai când vezi lemnul despicându-se sub o lovitură zdravănă de topor. Mirosul lemnului proaspăt tăiat îţi intră în nări. După câteva lovituri nu mai simţi frigul de afară. Stiva de lemne creşte în jurul tău. O pauză binemeritată şi un pahar de apă. Dacă frigul se transformă în ger, un ştamplu de ţuică de prună e binevenit. Apoi treci iarăşi la spart buşteni. După ce se lasă noaptea, te retragi în faţa sobei, unde te aşteaptă o mâncare caldă şi un suflet iubit. Deschizi uşiţa sobei şi priveşti jarul arzând. Căldura îţi încălzeşte faţa şi adormi cu un zâmbet liniştit pe faţă…

Am crescut în vârful blocului de la vârsta de 10 ani. Căldura venea de la calorifer, aşa că tăiatul lemnelor îl practicam pe la prieteni, cunoscuţi sau la bunici. Spartul lemnelor mă relaxează enorm. Simpla muncă fizică şi faptul că după ce termin cu lemnele mă voi refugia în faţa sobei fierbinţi îmi dă o stare de linişte interioară. Pentru că la urma urmei, focul şi implicit căldura înseamnă viaţă. Când eram copil am plâns la „Fetiţa cu chibrituri” a lui Andersen.

Cu toate că îmi place să tai lemne, în 99% din cazuri habar nu am ce lemn tai. Singurul pe care îl recunosc, evident după mirosul de răşină e cel de brad, molid sau alte conifere. O întâmplare haioasă am trăit acum câţiva ani când un coleg de lucru m-a rugat să-i aduc din şopron o bucată de lemn de fag. M-am îndreptat plin de entuziasm spre şopronul cu lemne tăiate şi m-am luat cu mâinile de cap. Cum pe lemnele de fag nu scria FAG, habar n-aveam care ar fi ăla. Aşa că plin de aplomb am luat un lemn la întâmplare şi l-am înmânat cu indiferenţă calculată colegului. Omul s-a uitat la bucata de lemn, apoi m-a privit cu un zâbet ciudat pe faţă. M-a spus calm „Răducu, nu-i aşa că nu ştii cum arată lemnul de fag?” De la cei 1,85 de metri şi 90 de kilograme ale mele am dat vehement din cap. „Apăi la câte lemne sunt acolo, de unde să ştiu eu care-i ăla de fag? Ce lemn ţi-am adus?” „Ai adus lemn de fag” a spus el râzând… Oricum nici până în ziua de azi nu ştiu cum să recunosc lemnul de fag. Da important e să ardă în sobă indiferent cum îl cheamă…

Epilog

Soldaţii zgribuliţi de frig intrară zgomotoşi în dormitorul rece. În curtea unităţii ningea, iar vântul viscolea zăpada. Soba din dormitor era neîncălzită şi soldaţii aşteptau ordin de la sergent să meargă să ia nşte lemne. Sergentul însă, râjind ca un cal, le aruncă soldaţilor mai multe bucăţi de flanele. Grupă dreeeepţi, ascultă comanda la mine!! tună sergentul, iar tinerii încremeniră în poziţie de drepţi. Fiecare soldat ia câte o bucată de flanea şi freacă soba de teracotă cu flaneaua până când soba o să radieze căldură, continuă sergentul. Executareeeaaa!! Buimaci, băieţii luară câte o bucată de ţesătură şi începură să frece plăcile de teracotă oftând… mai e mult până la primăvară…

 

 

Lasă un răspuns

Categorii

