Publicat de: antiqul | 10 Februarie 2013

Hai s-o dam curveste


Prolog

Înfuriată, femeia dădu cu palma în masă “Mergeţi acolo şi faceţi o anchetă. Dacă se dovedeşte că ceilalţi angajaţi ştiau că domnul Greiner dormea în timpul serviciului, îi vom da pe toţi afară şi angajăm alţii!!”. Bărbatul strânse pumnii pe sub masă “ Bine doamna directoare, cum spuneţi.” Ancheta decurse conform planului şi declaraţiile se potriveau, exonerând angajaţii de vină. Ultimul fu angajatul cel nou. Acesta, tremurând ca varga începu să ţipe “Spun tot, spun tot, Greiner a dormit, toţi au dormit, numai eu n-am dormit, spun tot, scriu tot, numai să nu mă daţi afară…” Disperat, anchetatorul se luă cu mâinile de cap. Tâmpitul ăsta o să strice tot şi colegii lui o să fie daţi afară ca nişte cârpe…

O vorbă înţeleaptă spune că numai cine nu munceşte, nu greşeşte, şi cine nu greşeşte, merită să fie promovat. Asta cam aşa ar fi, dar ce ne facem când muncim de ne sar capacele şi inevitabil greşim, fiind pasibili de sancţionare. Cum conform Codului Muncii, sancţiunile nu pot fi dispuse fără o cercetare prealabilă, ni se va cere să facem o notă explicativă în care să găsim o motivaţie pentru eroarea comisă. Ei, aici e aici. În 99% din cazuri ştim că suntem vinovaţi, dar cum verba volant, scripta manet, nota explicativă pe care o vom da poate fi salvarea noastră. Dacă ştim să o dăm curveşte. Pentru cititorii sub 18 ani, a o da curveşte nu are nici o legătură cu prostituţia. Înseamnă doar o modalitate de a-ţi salva pielea atunci când ceilalţi ard de nerăbdare să ţi-o pună pe un băţ. Dar cum să facem asta?

Dacă suntem mai noi la locul de muncă respectiv şi nu ne-am familiarizat cu regulamentele interioare şi cutumele instituţiei, astfel încât să putem ieşi basma curată, cel mai indicat e să vorbim cu un coleg sau o colegă veterană care să ne ajute să găsim o explicaţie salvatoare care să sune bine în urechea comisiei de  cercetare. De fapt, oricum avem nevoie de consilierea unui coleg de preferinţă vulpoi îmbătrânit în rele, care să poată cântări obiectiv conseccinţele faptei noastre. Dacă nu aveţi aşa ceva, un membru al familei sau un prieten bun vă vor putea oferi o soluţie, dar e bine ca persoana să fie familiarizată cu modul de percepţie al companiei în care lucraţi.

Nota explicativă pe care o veţi compune trebuie să nu aibă efect contrar, adică să vă bage singur cu gâtul în spânzurătoare. De aceea vă sfătuiesc să discutaţi neapărat şi cu o altă persoană pentru a primi o opinie subiectivă şi eventual pentru a corecta eventualele neajunsuri.

Nu vă faceţi iluzii, puteţi fi cel mai corect, onest şi cinstit angajat şi să intraţi în belea din cauza unui coleg. Cu cât numărul persoanelor implicate este mai mare, cu atât le va fi mai uşor şefilor să vă desfacă explicaţiile voastre savante, aşa că mare grijă cum compuneţi povestea.

În epilog aveţi un exemplu pe care l-am trăit eu însumi şi în care am apelat la sfatul mamei mele, fiindcă situaţia mi se părea fără ieşire. Până la urmă i-am dat de capăt. Un alt exemplu mi l-a povestit azi un prieten care lucrează la o companie multinaţională. Prietenul meu a primit un aparat care avea un buton roşu pe care era interzis sa apeşi. După cum bănuiţi, el a apăsat tocmai pe butonul roşu şi a fost aspru judecat. Explicaţia lui a fost halucinant de simplă şi la obiect. „M-am împiedicat de o treaptă şi în cădere am apăsat butonul cu pricina”. Comisia a scrîşnit din dinţi, dar prietenul meu a scăpat nesancţionat.

De bine s-auzim.

Epilog

Dragul meu, începu anchetatorul, mă bucur că eşti om cinstit. Hai să vedem ce s-a întâmplat. E adevărat că domnul Greiner s-a închis în birou? Da. E posibil să se fi simţit rău? Ddaaa… Cât timp a stat în birou a  vorbit cu voi pe staţia de emisie recepţie? Păiii nu prea … Cum, nu a spus expresiile lui „Bă Gigi, ce faceţi pe acolo şi din astea? Bba daaa… Na vezi, dragul meu, dacă a vorbit pe staţie înseamnă că nu a dormit, nu? Păăiii da… Ei vezi, aşa o să scriem ca să respectăm tot adevărul, nu? Anchetatorul răsuflă uşurat, colegii lui erau salvaţi. Dar erau cât pe ce să o încurce urât de tot…

 

Lasă un răspuns

Categorii

