Lecţia de istorie- Lista vieţii


Prolog

Aprilie 1945 undeva în Europa…Era frig şi vântul tăios bătea cu putere oamenii înghesuiţi lângă linia ferată. Locomotiva veche sufla aburi ca un cal astmatic în timp ce se apropia încet. Vagoanele ei făceau diferenţa între viaţă şi moarte pentru aproape o mie de suflete. Cei erau pe listă. Cei care plecau, aveau toate şansele să prindă sfârşitul războiului în viaţă. Cei care rămâneau numai Dumnezeu ştia care le va fi soarta.

În 1994 a apărut de nicăieri un film care a spart încasările şi a luat 7 premii Oscar. Se numea Lista lui Schindler şi ca un pasionat de filme despre război, am dat o fugă la cinematograf ca să-l văd. Apoi, după câţiva ani am găsit la un stand cartea cu acelaşi nume. Bineînţeles că am fost călare pe ea şi am citit-o. De vreo 15 ori. Aşa am înţeles că printre atâţia nazişti diabolici care doreau să extermine nişte oameni fără altă vină decât că aparţineau unei naţiuni şi anume celei evereieşti, a existat unul care şi-a cheltuit averea ca să salveze cât mai mulţi dintre aceştia. Şi că modul în care  ales să-i ajute a fost să-i angajeze la fabrica sa, unde nu erau înfometaţi, bătuţi şi nici omorâţi prin programe de muncă inumane. Apoi naziştii au vrut să-i închidă fabrică şi să-i deporteze angajaţii într-un lagăr de concentrare unde să scape de ei. Şi pentru asta a hotărât să mute toţi angajaţii cât mai departe de nazişti fiindcă războiul era pe sfârşite. Aşa a fost concepută o listă de angajaţi pe care să-i mute la cealaltă fabrică. Numai că nu toţi puteau fi mutaţi. Şi aşa a apărut Lista lui Schindler. De fapt au existat 7 copii ale listei, din care au mai rămas numai 4. Zilele trecute am aflat că cineva a pus în vânzare una dintre copii pe eBay pentru suma de 3 milioane de dolari. Iniţial am crezut că e singura copie şi am fost absolut dezgustat. Apoi am aflat că celelalte copii sunt la muzeu. Oricum, gestul mi se pare incalificabil. Să scoţi la vânzare un obiect de care a depins viaţa atâtor oameni disperaţi mi se pare o ipocrizie. Probabil că dacă ei sau părinţii lor ar fi avut numele pe lista respectivă nu ar fi pus-o la vânzare. Lista lui Schindler nu e o simplă listă. Acolo sunt speranţele şi deznădejdea unor oameni care au trăit sau au murit fiindcă alţii le hotărau soarta.

Nu ştiu dacă Lista lui Schindler va găsi un cumpărător sau nu. Poate că cineva o să dea o suma de bani cerută. Numai că nu ştiu de ce, dar cred de câte ori o va ţine în mână i se vor umezi degetele. Să fie oare de la sângele celor care nu s-au regăsit pe listă?

Epilog

Lista lui Schindler a împlinit aproape 70 de ani. Majoritatea celor care au fost pe listă sunt morţi, poate cu excepţia celor care erau copii pe vremea aceea. Totuşi,  la un moment dat au fost legaţi unii de alţii prin simplul fapt că numele lor figura pe o listă. O listă a vieţii.

Lasă un răspuns

