Publicat de: antiqul | 31 Iulie 2013

La Mănăstirea Prislop


Prolog

Tăcere. Linişte. Pace. O linişte  tulburată doar de plânsetele copiilor sau de ciripitul păsărilor. Lumea vorbea în şoaptă, ca şi cum nu ar fi vrut să deranjeze cu vocea lor liniştea mănăstirii. Sau poate că aşa şi era.

Auzisem mai demult de Mănăstirea Prislop. Citisem despre părintele Arsenie Boca „Sfântul Ardealului” care este înmormântat în grădina mănăstirii. Anul ăsta am vrut cu tot dinadinsul şă ajung la mănăstire, în conseccinţă m-am înarmat cu toate informaţiile necesare, mai puţin GPS-ul. Aşa că după ce am ajuns în Hunedoara am greşit drumul de vreo 2 ori. La un moment dat am reuşit să ieşim din Hunedoara, dar după câţiva kilometri am dat de un nenea care vindea flori într-o intersecţie. La intersecţie puteţi ajunge venind de la Hunedoara sau de la Haţeg. De acolo începe drumul propriu zis către Prislop. Ne-am oprit şi cu ocazia asta am aflat că mai erau vreo 23 de kilometri până la mănăstire. Am luat două ghivece de flori şi am plecat. Apoi a urmat un drum foarte frumos prin văi şi dealuri fără nici măcar un indicator. La un moment dat se făcea un drum în stânga dar maşina din faţa noastră a mers drept înainte aşa că am sperat din suflet că merge la mănăstire şi am urmat-o. S-a dovedit că nu ne-am înşelat. Înainte de a ajunge la mănăstire am traversat două sate, Silvaşu de Sus şi respectiv Silvaşu de Jos. Când ne-am apropiat, am observat că erau amenajate  în faţa mănăstirii zeci de locuri de parcare neocupate. Deşi era chiar sărbătoarea Sfinţilor Constantin şi Elena, mănăstirea nu era asaltată de pelerini, aşa cum ne temeam. Chiar la intrare am aflat că femeile trebuie să poarte fustă, drept pentru care pe o băncuţă era un morman de fuste simple pe care le poartă femeile pe la sate şi care le salvau pe doamnele şi domnişoarele venite în pantaloni sau în fuste prea scurte. De asemenea e bine să purtaţi ceva pe umeri dacă e cald şi sunteţi în maieu. Odată intraţi în curtea mănăstirii, atmosfera se schimbă, devine duhovnicească, glumele nu-şi mai au locul, iar oamenii încep să vorbeasă în şoaptă. Grijile lumeşti rămân în faţa porţii de la intrare. Mormântul Sfântului Arsenie Boca este la aproape un kilometru de la poarta mănăstirii, alături de mormintele altor călugări şi maici din mănăstire. Ca să ajungeţi la mormântul Sfântului trebuie să urcaţi un mic dâmb dar care este prevăzut cu trepte. Este imposibil de confundat, fiind înconjurat de flori, atât de multe încât o măicuţă este desemnată special să aranjeze florile în jurul mormântului. Pe mormânt sunt plantaţi crini. Mulţi crini albi. Oamenii stau la coadă liniştiţi pentru a se ruga la mormânt, dar aici nimeni nu se grăbeşte şi fiecare stă singur cu gândurile sale. Tăcerea din curtea mănăstirii şi aerul încărcat de pioşenie m-a cuprins atât de tare încât pur şi simplu nu simţeam nevoia să vorbesc. Mormântul Sfântului este întradevăr un loc sfânt. Timpul pare că se opreşte în loc, Nu mai simţi foame, sete sau oboseală. Doar linişte şi pace. Puţin mai sus de mormânt se află peştera unui alt sfânt, şi anume Sfântul Ioan de la Prislop. E o peşteră tăiată în stâncă şi la care se ajunge puţin mai greu, fiindcă treptele sunt destul de abrupte, dar osteneala merită din plin. De jur împrejurul peşterii e o pădure de munte. Nu ştiu câte ore am stat la mănăstire, dar când am plecat parcă mi se luase o piatră de pe suflet. În orice caz, nu mai eram acelaşi om.

Epilog

Oricât aş povesti, nu pot descrie atmosfera de la mănăstire, pentru că liniştea interioară nu o pot arăta în cuvinte. Dacă vreţi, mergeţi şi vedeţi  cu ochii voştri cum e acolo. O să vă placă. Apoi intraţi pe blog şi povestiţi-ne cum a fost.  Pentru orice nelămuriri, scrieţi-mi şi o să vă ajut cu tot ce ştiu.

Sursa foto

Lasă un răspuns

Categorii

