Invitaţie la masă


Prolog

Cei doi meseriaşi, aproape prea tineri pentru a fi instalatori buni, observară faptul că femeia părea să fie singură cu copilul şi îi fixaseră un preţ piperat pentru caloriferele pe care urmau să le instaleze. Femeia nu protestă şi cei doi se apucară de treabă. După câteva ore, caloriferele erau gata şi femeia îi pofti pe băieţi la masă. La început ei protestaseră motivând că nu le e foame, dar apoi se lăsaseră convinşi. După ce băieţii terminară de mâncat, femeia se scuză un moment şi le spuse că nu are toată suma, dar că merge până la o vecină să împrumute bani. Brusc ceva se schimbă în atmosferă. Meseriaşii se priviră unul pe celălalt, iar cel care părea mai în vârstă, îi spuse femeii uşor timorat „Doamnă, vă mulţumim mult pentru masă. Nu mergeţi să împrumutaţi bani pentru ca să ne plătiţi. De data asta nu vă luăm bani. Dacă cumva aveţi probleme cu caloriferele pe care vi le-am instalat sunaţi-ne şi o vi le reparăm. Vă dorim Sărbători Fericite.” Şi meseriaşii ieşiră încet pe uşă, lăsând-o pe femeie cu ochii în lacrimi.

Sunt unele lucruri pe lumea asta care au valoare de simbol. Şi a mânca împreună la aceaşi masă este unul dintre ele. El reprezintă pacea şi înţelegerea. Dacă cineva te invită să mănânci la masa lui asta înseamnă că între voi s-a stabilit o legătură. Hrana pe care ţi-o oferă este un semn de pace şi prietenie. Brusc, persoana respectivă încetează să mai fie un străin şi devine un prieten. Indiferent ce fel de mâncare se află pe masă. Interesant este că regula asta e aşa de veche încât am ajuns să nu o recunoaştem, dar răspundem la ea. Invitaţi-vă o persoană care vă supără la masă şi după ce se va ridica de la masa voastră veţi avea în ea un prieten. Pentru că din timpuri imemoriale, a oferi unui alt om din hrana ta înseamnă că îl ajuţi să mai supravieţuiască o zi. Chiar dacă în vremea noastră noţiunea de foamete s-a estompat, bunicii care au trăit în românia anilor ’50 ştiu ce înseamnă să nu ai ce pune pe masă. Poate de multe ori aţi auzit pe cineva exprimându-se „Cum, ai mâncat la masa mea şi acum mă jigneşti?” Are perfectă dreptate.

La un moment dat am avut un coleg cu care nu mă înţelegeam deloc. Lucram împreună când era necesar, dar atâta tot. Într-o zi, în timp ce eram în oraş, m-a întrebat dacă trecem pe la el acasă fiindcă i se făcuse foame. Eu am fost de acord, gândindu-mă că îl voi aştepta în maşină până termină. Aşa am făcut, dar la un moment dat la maşină a venit o femeie în vârstă care mi-a spus că e mama lui şi m-a rugat să poftesc şi eu la masă. La insistenţele femeii am urcat în apartament. Aici colegul meu m-a poftit să iau loc şi împreună am servit masa. Când am plecat de acolo ceva se schimbase. Nu mai era colegul cu care detestam să lucrez. Devenisem prieteni. Şi aşa suntem şi în ziua de azi.

Epilogul care urmează e trăit de mine. Nu e inventat.

Epilog

Anno Domini 2007, luna martie, undeva în sud vestul României. Vântul tăios bătea cu putere şi umblam pe străzi fără o ţintă precisă. Îmi era frig şi foame, dar nu vroiam să mă întorc la birou unde intram în serviciu abea peste câteva ore. La un moment dat am prins curaj şi am bătut la poarta singurilor oameni pe care îi ştiam mai bine din orăşelul acela. Cum m-au văzut, femeia m-a poftit în casă şi m-a întrebat dacă am mâncat ceva. Puţin ruşinat i-am spus că nu. Fără discuţie am fost aşezat la masă şi am început să mănânc încet. După câteva clipe, am simţit că ceva nu era în regulă, dar nu îmi dădeam seama ce. M-am uitat spre gazdă, care mi-a spus puţin jenat „Radu, nu te supăra, dar noi mâncăm de post, fără carne.” Imediat am înţeles şi am căutat să salvez situaţia „Dar şi eu ţin post de multe ori peste an şi mâncarea asta e foarte bună”. Femeia s-a înseninat la faţă şi mi-a spus „A, da ştiu de la mama ta că ţii post şi tu…” Am răsuflat uşurat. Atmosfera se destinse brusc. Când am plecat spre birou le-am mulţumit pentru masă. Şi le sunt recunoscător şi în ziua de azi…

Sursa foto

Lasă un răspuns

