Publicat de: antiqul | 10 Martie 2014

Tact şi diplomaţie


Prolog

Grăsanul se uită la translator şi îi spuse „Explică-i la flăcăul ăsta că o să-l arunc la fiare dacă nu îmi dă valiza şi codul! Nu-i dau mai mult de douăzeci de mii.”. Roboţelul translator reformulă „Şeful meu vă roagă să îi daţi valiza şi codul pentru suma de douăzeci de mii, fiindcă altfel ar aş fi obligat să vă conduc în cuşca animalelor…” Curierul miji ochii şi se răsti la translator „Spune-i la gunoiul ăsta umflat să se gândească bine ce face, să nu-i împrăştii creierii pe toţi pereţii din camera asta. Anunţă-l că am în mână o grenadă termică!”  Roboţelul pâlpâi din toate încheieturile şi apoi traduse „Curierul vă atrage în mod respectuos atenţia că nu este de acord, Înălţimea Voastră şi vă roagă să mai luaţi o dată în considerare suma… altfel regretă că va trebui să lanseze grenda termică pe care o ţine în mână…”- „Războiul stelelor”

De multe ori ajungem în situaţii în care trebuie să procedăm cu tact. Nu putem să ne impunem părerea prin forţă întrucât ceilalţi ne depăşesc la capitolul ăsta. Şi atunci trebuie să câştigăm disputa diplomatic. Dacă încercăm să forţăm de la celălalt un anumit răspuns, ne vom trezi că suntem refuzaţi în mod categoric. Aşa că cel mai bine ar fi să tatonăm terenul. Să vedem ce îl enervează pe celălalt. S-ar putea ca obiecţiile sale să fie doar de faţadă şi în spatele lor să se afle alte probleme. În general refuzurile au legătură directă cu persoana din faţa noastră. S-ar putea ca el sau ea să simtă că nu i se acordă importanţa cuvenită şi să vină cu un refuz categoric. În acest caz trebuie explicat clar persoanei că noi îi acordăm toată stima şi consideraţia şi că fără el sau ea nu s-ar putea face nimic, voinţa lor fiind hotărâtoare în acest sens. Adică în româneşte să ne punem pe linguşit. Deşi pare caraghios şi chiar este, linguşeala făcută pe o voce cât mai reală are efecte devastatoare. Spuneţi persoanei cât de mult o admiraţi şi că este un exemplu pentru voi şi veţi vedea cum îşi schimbă atitudinea. Brusc devine binevoitoare şi va încerca să vă ajute în rezolvarea problemei. Dacă în final veţi adăuga pe un ton admirativ că persoana din faţa voastră e singura care vă poate rezolva problema şi aveţi încredere în înţelepciunea ei, atunci s-ar putea să mutaţi munţii din loc şi rezultatul să fie mai mult decât pozitiv.

Ei dacă totuşi, în ciuda tactului şi a diplomaţiei de care daţi dovadă rezultatul nu este pozitiv ar fi cazul să procedaţi ca o prietenă de-a mea. Dacă vede că cererile ei nu sunt satisfăcute începe să plângă în hohote cu lacrimile curgându-i şiroaie pe obraji şi astfel, chinuiţi de remuşcări, cei din faţa ei se declară învinşi şi îi îndeplinesc dorinţele.

Epilog

Directorul intră nervos în birou unde-l aştepta subalternul său. „Gata, de data asta nu te mai iert!” „Am înţeles” „Ce, crezi că o să scapi aşa uşor de data asta?” ” Nu” „O să te sancţionez exemplar” „Am înţeles” „O să lucrezi toate weekendurile până la Crăciun” „Aşa voi face” „Să vezi ce probleme vei avea acasă” „Voi avea” „Să nu vii la mine să te scot din belele” „Nu o să vin” „Măcar înţelegi ce prostie ai făcut?” „Înţeleg şi regret” „Aşa… să regreţi” „Vreau să-mi repar greşeala” „O să am grijă să ţi-o repari!” ” Aveţi dreptate” ” Normal că am dreptate. Hai, pleacă din biroul meu, o să mă gândesc cum să te pedepsesc. Să nu crezi că o să scapi! Şi să nu te prind cumva în weekend la lucru. O să mă gândesc la o pedeapsă exemplară. Ca să te înveţi minte!” ” Am înţeles şi aveţi dreptate” „Normal că am dreptate, întotdeauna am dreptate, pleacă din faţa mea şi nu mai fă prostii că te sancţionez de nu te vezi. De data asta ai scăpat uşor… dar data viitoare…”

Lasă un răspuns

Categorii

