Fapte și urmări


Prolog

Bărbatul și femeia înaintau vijelios spre ușa închisă de parcă fieare vroia să o ia înaintea celuilalt. Cu o fracțiune de secundă înainte ca femeia să ajungă la ușă, bărbatul puse o mînă hotărîtă pe clanță și o deschise brusc, mai mai să o lovească pe femeie . Apoi se uită la ea și îi spuse ”Sărutmâinile, poftiți vă rog…” Femeia rămase un moment blocată, apoi înțelese că bărbatul se grăbea ca să facă un gest de curtoazie. Cu un zâmbet abea schițat îi mulțumi tânărului și intră furtunos în clădire. Apoi fiecare din cei doi o apucă pe un culoar diferit…

De cele mai multe ori în viață reacționăm în funcție de interesele noastre. În general ne purtăm cu oamenii după cum sunt îmbrăcați. Cu cei curați și îngrijiți suntem mai respectuoși, mai ales dacă avem impresia că ocupă funcții importante. Pe cei care sunt mai amărâți avem tendința să îi repezim. Dacă ne întreabă ceva îi refuzăm, sau îi ascultăm cu lehamite. Undeva în subconștientul nostru se activează un senzor care ne spune cât de folositor ne poate fi omul din fața noastră. Și așa ne comportăm.Ca să nu mai spun de ideea interesantă că oricum nu ne mai întâlnim cu persoana respectivă, așa că nu trebuie să fim politicoși cu ea. Dar aici greșim. Modul în care ne comportăm cu cei pe care nu îi cunoaștem spune multe despre noi. Poate că întradevăr nu ne vom mai întâlni niciodată cu ei. Mai ales dacă locuim într-un oraș mare cu sute de mii de oameni. În același timp ar trebui să ne gândim că și noi de multe ori suntem în situația celor care au nevoie de ajutor sau de o informație. Și cum ne-am simți dacă în loc să primim informația dorită, suntem refuzați cu brutalitate gen ”Ia mai du-te domnule de aici și lasă-mă în pace!” sau suntem pur și simplu îndrumați într-o direcție greșită numai fiindcă am avut tupeul să îi deranjăm cu o întrebare și nu le place moaca noastră.

Din copilărie am fost educat cu să fiu politicos cu „oamenii mari” și să salut de fiecare dată când îi vedeam, cu toate că de multe ori de lahamite salutam mai mult mârâit. Mârâiala avea însă un leac și anume câteva linguri de lemn pe spinarea subsemnatului așa încât, am ajuns să urăsc din suflet persoana care a inventat lingura de lemn. Și totuși. Într-o zi ploioasă de toamnă tocmai vroiam să urc în autobuz, când am observat o femeie necunoscută cam la 40 de ani care se grăbea să ajungă același autobuz. Absolut fără nici un chef am coborât un picior pe caldarâm și am ținut autobuzul până a sosit doamna, ba chiar am ajutat-o să urce și am salutat-o cu sărutmâinile. Apoi nu am avut chef de conversații. Femeia s-a uitat atent la mine și mi-a spus ”Mulțumesc Radu, nu mă mai știi?” Am rămas uimit că mă cunoștea și apoi am aflat că era sora unui fost coleg de lucru. Cum spunea cineva, niciodată să nu spui niciodată…

Epilog

Omul de la birou se uită cu severitate la tânărul din fața sa. „Îmi pare rău, dar trebuie  să vă anunț că abilitățile dumneavostră nu pot fi de folos în cadrul companiei noastre. Vă doresc o zi plăcută și succes la interviurile viitoare.” Abătut, tânărul se pregăti să plece, când ușa biroului se deschise pe neașteptate și în ușă apăru o femeie sobră. Omul de la birou se ridică brusc și vocea îi deveni servilă. „Sărutmâna doamna directoare, tocmai am terminat interviul cu domnul și i-am explicat că nu se încadrează în cerințele companiei noastre.” Amărât, tânărul aruncă o privire spre ușă și o văzu pe femeia căreia îi deschisese ușa cu o jumătate de oră în urmă. Directoarea se uită la el cu o privire aspră, fără să pară că îl recunoaște, apoi îi spuse celuilalt „Cred că a fost o greșeală. De fapt eu l-am chemat pe acest tânăr la interviu, întrucât am aflat despre el din sursă sigură că este un om serios și muncitor. Așa că tinere te rog poftește la mine în birou ca să îți găsim un post compatibil cu competența ta profesională…”

Lasă un răspuns

