O zi de martie


Prolog

Femeia cu ochii blanzi  puse mana delicat pe fruntea micutului. Avea febra si fruntea ii ardea, dar cand simti mana mamei sale pe frunte se linisti. Dupa cateva minute, mama incepu sa-i povesteasca ceva copilului, iar el adormi incet simtindu-se in siguranta. Mama ofta. Micutul sau era prea firav ca sa mai bage medicamente in el, dar o sa incerce sa-i scada febra cu atingerea manii  ei . Poate ca parea ceva imposibil , dar stia ca va reusi. Trebuie sa reuseasca.

Cand eram copil, am aflat ca de 8 Martie o sarbatorim pe mama. Adica e ziua mamei. Inca din clasa I tovarasa invatatoare (pe vremea aceea aveam tovarasa, nu doamna) ne arata cum sa facem felicitari pentru mama la lucru manual. Sincer sa fiu, nu prea aveam chef fiindca nu eram deosebit de talentat. Dar se intampla un lucru ciudat. Dupa ce era gata, mergeam cu felicitarea acasa si mama se bucura foarte mult. Si eu ramaneam uimit. Fiindca nu mi se parea ca felicitarea este chiar asa frumoasa. Dar ma uitam in ochii mamei mele si vedeam ca e fericita. Si ma gandeam ca vreau sa mai vad privirea aceea si altadata. Dupa un timp am realizat ca de cate ori faceam ceva bun, mama era mandra, iar cand greseam sau faceam prostii, era mahnita. Dar eu nu vroiam sa o vad suparata. Si atunci am ajuns la concluzia ca daca voi face fapte bune, mama va fi fericita. Usor de zis, greu de facut. Nu eram chiar un copil foarte linistit si uneori nazbatiile se tineau lant. Si atunci nu indrazneam sa ma uit in ochii mamei. Sentimentul ca am dezamagit-o era atat de puternc incat nu mai eram bun de nimic. Ma ascundeam intr-un colt al casei si imi promiteam ca data viitoare voi face ceva atat de bun incat va fi iarasi mandra de mine.

Cand eram in clasa a 8-a si se apropia admiterea la liceu a insistat sa iau ore de meditatii la matematica. Dupa un an de meditatii a venit si simularea de examen unde la matematica am obtinut 1.35. Adica unu si treizeci si cinci de sutimi. Inutil sa va spun cum m-am simtit. Vedeam disperarea din ochii ei si imi venea sa intru literalmente in pamant. Dar dupa cateva luni a venit si admiterea la liceu unde am intrat in primii 5 si mama a fost mandra de mine. In sfarsit am putut sa respir usurat. Nu o facusem de ras.

Anii au trecut si acum sunt mare, vorba cantecului. De cate ori ma duc sa mai stau de povesti cu mama, o vad ca e putin ingrijorata. Ma intreaba daca sunt bine, daca am nevoie de ceva. Ma uit in ochii ei caprui pe care i-am mostenit, zambesc incetisor si o asigur ca sunt bine. Cum sa nu fiu bine cu asa o mama? Apoi povestim. Daca am nevoie de un sfat o intreb intotdeauna. Cu o voce calda, dar ferma imi spune cum ar fi mai bine sa procedez. Daca va spun ca are dreptate de fiecare data ma credeti?  La plecare o imbratisez cu drag si uneori o strang putin prea tare in brate. Se uita la mine si constata „Mai da mare te-ai facut! Sa ai grija cum conduci, sa nu patesti ceva.” Ma uit in oglinda. Am 1.83, 90 de kg, am facut jiu jitsu, lupte si box ani de zile, dar in ochii mamei sunt acelsi copil neastamparat care venea acasa cu genunchii juliti si ochii inlacrimati. O asigur pe mama ca voi fi atent cum conduc si o mai imbratisez o data. Cu grija.

Peste cateva zile e din nou 8 Martie. La multi ani mama. Si multumesc.

Epilog

Femeia inchise ochii incetisor in timp ce isi mangaia baietelul pe frunte. La un moment dat, copilul deschise ochii si spuse „Mama, ma simt mai bine. Sa iti spun la ce m-am gandit. Cand o sa fiu mare, o sa ma fac doctor ca sa fac bine pe toti copiii bolnavi. Ma lasi sa ma fac doctor, mama?” Mamica incuviinta in timp ce se uita in ochisorii lui care radiau de fericire „Da puiul meu, o sa fii cel mai bun doctor…” Un zambet larg aparu pe fata micutului in timp ce mama lui isi sterse discret o lacrima…

 

Lasă un răspuns

